Close

خدمات فردی زی‌نو

خردگاه زی‌‌نو خدمات آموزشی خود را در قالب دوره زی‌نو با شرح زیر به افراد ارایه می‌کند:

دوره زی‌نو

مجموعه کارگاه‌های به‌هم‌پیوسته، متنوع و مکمل زی‌نو، سفر فوق‌العاده راهبربودن به شکل ابرازطبیعی را با مربی‌گری پدرام طالبی‌طاهر بنیان‌گذار خردگاه زی‌نو، طی ۱۲ ماه برای شما ممکن می‌کند.

پس از پایان دوره، خردجویان علاقه‌مند می‌توانند از طریق کارگاه گواهی‌نامه و نشان، برای دریافت گواهی‌نامه معتبر پایان دوره زی‌نو و نشان راهبری زی‌نو اقدام نمایند؛ خردجویان، از طریق پرسش‌نامه و مصاحبه سنجیده شده و با آن‌ها تا احراز صلاحیت‌های راهبری مدنظر زی‌نو همراهی می‌شود.

گواهی‌نامه به صورت الکترونیکی صادر شده و نشان فیزیکی راهبری زی‌نو طی رویداد جشن تمامیت به متقاضیان تایید صلاحیت‌شده، اهدا یا در صورت نیاز برایشان ارسال می‌گردد.

محتوای دوره:

دوره زی‌نو شامل ۴۲ کارگاه حداقل ۲ ساعته، ۱۰ تست معتبر، جزوه‌های متعدد آموزشی ادبیات موضوع، بیش از ۴۰ صدا و فیلم‌ ترجمه‌شده علمی و مفهومی، فعالیت‌های گروهی، بازی‌های موضوعی، اجرای نمایش و تمرینات کاربردی متعدد و متنوع در ۷ بخش می‌باشد.

جهت مطالعه توضیحات تکمیلی هر بخش، می‌توانید تب مربوط به همان بخش را فشار دهید:

بخش ۱: فلسفه تحول‌ و هنر گوش‌سپردن ناب

در کارگاه نخست دوره، در مورد فلسفه زی‌نو که بر فلسفه هستی‌شناسی-پدیدارشناسی استوار است و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم و تمایزش را با مدل رایج آموزشی و دانشگاهی که بر پایه معرفت‌شناسی است، بیان می‌کنیم.

به طور ساده تمایز بین دنیای کشف که از طریق مواجهه و تجربه اول‌شخص و با ابزار دیدن کم‌قضاوت ممکن می‌گردد را با دنیای دانش که از طریق تجربه سوم‌شخص و با مدل‌های علمی شکل گرفته، نشان می‌دهیم.

این تعامل یک دید بلندمدت در مورد این که سفر تحولی‌تان چگونه خواهد بود را به شما می‌دهد؛ ضمنا فضای یک هماهنگی، همسویی و همینطور یک قلمرو گفتگویی مشترک را شکل می‌دهد تا بتوانید در طول دوره دسترسی به ‌راهبربودن به عنوان ابراز طبیعی‌ خودتان را از طریق تمرینات اول‌شخص تجربه کنید.

در ادامه این بخش به موضوع محوری گوش‌سپردن می‌پردازیم؛ در طول همه این سال‌ها، کارگاه هنر گوش‌کردن همواره از بخش‌های آغازین کارگاه‌های زی‌نو بوده است؛ تا زمانی که گوش‌کردن خردجویان در سطح قابل قبولی نباشد، نمی‌توانیم از دریافت عمیق مطالب و در نتیجه استفاده از مفاهیم در عمل، اطمینان داشته باشیم. 

این کارگاه که بارها و بارها توسط پدرام طالبی‌طاهر و همکارانش برای افراد و سازمان‌ها برگزار شده است، به طور محسوسی توانایی گوش‌کردن و سطح گوش‌کردن شما را افزایش می‌دهد؛ چنان که این رشد و اثرات فوق‌العاده آن برای خودتان و اطرافیان‌تان کاملا محسوس خواهد بود.

استادی در گوش‌سپردن هرچند راهی طولانی است، می‌تواند زندگی و کاروکسب شما را متحول کند.

بخش ۲: انگاشت‌های پیش‌فرض نه‌گانه ایرانی

در این بخش با استفاده از یک مدل تیپ‌شناسی شخصیت که ریشه‌ای دیرینه و ایرانی نیز دارد به شناسایی و کشف نگاه غالب، دیدگاه‌های تثبیت‌شده و انگاشت‌های پیش‌فرض (Default Context) خود می‌پردازیم.

چگونگی شکل‌گیری شخصیت، یافته‌های جدید نوروساینس در این رابطه و تحول طبیعی ممکن یک انسان از طریق یک متدولوژی منحصر به فرد برای رهایی از شخصیت، از موضوعات محوری این بخش هستند.

علت استفاده از این مدل، قدمت، داشتن ادبیات دانشگاهی بین‌المللی، تئوری‌ها و نظریه‌های متنوع، رایج بودن در سطح جهان و فراگیربودن تاثیر آن بر خود فرد، تعاملات و کاروکسب است.

از دیگر ویژگی‌های متمایز این مدل شناختی این است که در مورد توسعه سطح استقرار و آگاهی نیز ادبیات مکتوب دارد و در عین حال موضوع منحصربفرد بودن ذاتی انسان‌ها را در مدل لحاظ کرده است؛ یعنی راه رهایی از پیش‌فرض‌های هر فرد توسط خودش کشف می‌شود که طبیعتا با راه‌های دیگران متفاوت است.  

شما در کارگاه‌های این بخش به لحاظ محتوایی روی مفهوم عمیق تیپ‌شناسی شخصیت به شکلی حرفه‌ای کار می‌کنید. در مواردی کاربرد صحیح مفاهیم اصیل با آنچه رایج شده کاملا متفاوت است؛ از این رو سعی داریم اصالت و ریشه‌های‌ آنها را در این مجال منتقل کنیم.

این بخش در دوره زی‌نو کاربرد اساسی و ویژه‌ای دارد؛ ادبیات آن نیز توسط پدرام طالبی‌طاهر در طول سال‌های متمادی توسعه یافته‌ است تاجایی‌که برخی از تست‌ها و مفاهیم این کارگاه، در جهان مشابه ندارند؛ از طرفی مفاهیم این بخش پیوند کاربردی زیبایی با بخش‌های آتی دارد.

بخش ۳: توسعه سطوح و فراتر از شخصیت بودن

توسعه سطوح، مسیر طبیعی رهایی از انگاشت‌های پیش‌فرض است. ما با این قصد سراغ تیپ‌مان رفته‌ایم، که سطح استقرارمان در تیپ‌مان را کشف کنیم و آن را توسعه دهیم. به زبان ساده موضوع اصلی این بخش پیدا کردن و حرکت کردن در مسیر طبیعی منحصربفرد خودشکوفایی هر فرد است؛ تجربه سال‌ها مشاهدات نشان می‌دهد سفر توسعه سطوح به شکل طبیعی در طی دوره برای شرکت‌کنندگان آغاز می‌گردد.

چندین تست و روش مختلف برای کشف سطح استقرار در دوره زی‌نو وجود دارد که یکی از آنها تست سطوح است. این تست برای اولین بار توسط پدرام طالبی‌طاهر و تینا ملکی تدوین شده و هیچ نمونه مشابهی در این زمینه وجود ندارد و باتوجه به سال‌ها استفاده از آن، از صحت بالایی برخوردار است.

با توسعه سطوح، امکان تصمیم‌گیری فراتر از شخصیت و کنش هماهنگ موثر نسبت به موقعیت ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که مطالعات نوروساینس نشان می‌دهند برای افرادی که بر توسعه آگاهی‌شان کار نکرده‌اند، تصمیم‌گیری‌ها به صورت اتوماتیک و ناخودآگاه، در واکنش به موقعیت‌ها شکل می‌گیرند.

در ادامه این بخش با استفاده از نظریه‌های تیپ‌شناسی بر ارتقای کیفیت تعاملات دو نفره کار می‌کنید. مطالعات بلندمدت نشان از اثربخشی این مدل در پایداری فضای خانواده و کاروکسب دارد.

همچنین از کاربرد ادبیات تیپ‌شناسی در کاروکسب، به مفاهیمی مانند کار تیمی، تیم‌سازی و راهبری تیم با راندمان بالا می‌پردازیم. روی موضوعات محوری تعاملات و کاروکسب پایدار، جشن تنوع، هوش هیجانی، هوش معنوی و استفاده از خردجمعی در تصمیم‌گیری و چندین مفهوم دیگر نیز با استفاده از بازی، تمرین گروهی و تئاتر کار می‌کنیم.

بخش ۴: هم‌فضایی، خلق و انگاشت‌های نوپدید 

از آنجا که جدایی محصول حضور شخصیت است، شما عملا با توسعه سطوح و فراتر از شخصیت بودن، امکان نزدیکی و هم‌فضایی با دیگران و پدیده‌ها را به مرور فراهم می‌کنید. در این بخش هم‌فضایی را تجربه می‌کنید و درمی‌یابید که هم‌فضایی، با خود تجربه هم‌دلی و شعف عمیقی دارد، تجربه اکنون را به همراه می‌آورد، وضعیت ذهنی را در حالت پذیرا نگه‌می‌دارد، انرژی فوق‌العاده‌ای را آزاد می‌کند و عملا امکان خلاقیت، خلق و یافتن پاسخ را از دل پدیده‌ها به وجود می‌آورد.

در ادامه این بخش، ادبیات و مفاهیم ستون‌ها یا محورهای دوره راهبری موسسه ارهارد-جنسن (EJI) را به زبان ساده طرح می‌کنیم، بر آنها عمیق می‌شویم و آنها را تمرین می‌کنیم. جالب اینجاست که تا اینجای دوره برخی از این محورها به شکل طبیعی برای شما نهادینه شده‌اند و استقرار باقی آنها نیز از اینجا به بعد مهیا می‌شود.

امکان خلق انگاشت‌های نوپدید به شکل طبیعی، از استقرار ستون‌های راهبری امکان‌پذیر می‌گردد. در این بخش از دوره ما به شیوه‌های کشف (Discovery)، مواجهه (Emergent) و خلق (Create) به سراغ مفهوم انگاشت‌های نوپدید (Created Context) می‌رویم و زمینه‌های دسترسی به هر کدام از آنها را بیان می‌کنیم.

در ادامه به نهادینه کردن انگاشت‌های نوپدید و جایگزینی طبیعی آنها به جای انگاشت‌های پیش‌فرض می‌پردازیم و شما  وارد دنیای جدیدی از زندگی و کارکردن می‌شوید؛ دنیایی که خودتان آگاهانه و بر اساس استعدادها و امکانات‌تان خلق کرده‌اید.

این بخش از دوره یکی از متفاوت‌ترین و پرقدرت‌ترین بخش‌های دوره است و از این زمان به بعد می‌توان گفت شما به دنیای راهبری و تحول وارد شده‌اید.

بخش ۵: کشف هدایای تولد و ابراز طبیعی وجود

شما در این بخش به لحاظ محتوایی روی سه مفهوم  ابراز، طبیعی‌بودن و خود، کار می‌کنید و با زدن تست‌های مربوطه از هدایای تولد خودتان شناخت بیشتری پیدا‌ می‌کنید؛ در ادامه، حضور بیشتر توانایی‌ها و استعدادهایتان را در زندگی و کار روزمره خود تجربه می‌کنید.

کشف هدایای تولد و ذات خود، مرحله‌ای بسیار حیاتی در توانایی ابرازکردن وجود شما به‌صورت طبیعی محسوب می‌گردد؛ مرحله‌ای که امکان راهبر‌بودن شما را فراهم می‌کند.

دسترسی به ابرازهای موثر برای بیان خواسته‌ها و انتظارات، ارایه بازخورد به‌موقع و به‌اندازه، تقدیر از دستاوردها و بسیاری ابرازهای ضروری دیگر، از مهارت‌های اساسی زندگی و کار راهبرانه است؛ مهارتی که در هیچ یک از مقاطع تحصیلی آموزش داده نشده است.

در این بخش مشخصا به بیان ادبیات و تمرینات با موضوعات پرسش‌های قدرتمند، بازخوردهای موثر، بخشش، قدردانی و بسیاری ابرازهای دیگر می‌پردازیم؛ با کمک مهارت گوش‌کردن امکان گفتگوهای موثر را ایجاد کرده و بستر لازم برای استقرار مدل تمامیت را که موضوع بخش آتی است، فراهم می‌کنیم. 

بسیاری از شرکت‌کنندگان، این بخش را اوج قدرت دوره زی‌نو می‌‌دانند.

بخش ۶: من به عنوان یک انسان کلامم هستم

این بخش در واقع روی مفهوم حرمت کلام یا تمامیت (Integrity) کار می کند؛ با اینکه تمامیت به تنهایی منجر به تحول نمی‌گردد، سهم به سزایی در آن دارد.

استقرار تمامیت به عنوان یکی از مهمترین پایه‌های راهبری در شما، فرصت بیشتر توسعه سطوح شخصیت را ایجادکرده و در نتیجه بیش از پیش دسترسی شما را به راهبر‌بودن به عنوان ابراز‌طبیعی‌خود فراهم می‌کند.

بر اساس قانون تمامیت مایکل جنسن (استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد)، هرکجا چیزی درست کار نمی‌کند تمامیت وجود ندارد! این موضوع در ارتباط با صرف انرژی اضافی بابت موضوعات نیمه‌کاره گذشته، کیفیت تعاملات‌مان با دیگران و روانی پیشرفت‌های کاری نیز صادق است.

پدرام طالبی‌طاهر تئوری اثباتی تمامیت را به صورت مستقیم از مایکل جنسن، در همایش راهبری موسسه ارهارد-جنسن (EJI) در کشور سنگاپور فراگرفته است و تجربه‌های متعدد آموزش این مفهوم به افراد و سازمان‌ها در سال‌های اخیر، این قابلیت را در زی‌نو ایجاد کرده‌است که آن را به شکل صحیح‌ و بسیار موثری انتقال دهد.

تجربه ما از سال‌ها آموزش تمامیت، قابلیت انطباق کامل این مدل با شرایط فرهنگی و اقتصادی در ایران را تایید می‌کند.

بخش ۷: ذهن‌آگاهی، ناب‌دیدن و سومین‌توجه

در اين بخش ابتدا ادبيات و تاريخچه ذهن‌آگاهی یا بهوشياری (Mindfulness) مطرح می‌شود، فیلم‌های مرجع در این زمینه پخش‌ می‌گردد و در مورد مفاهیم آن گفتگو و تمرین می‌کنیم. 

ذهن‌آگاهی که در ذات به هیچ‌وجه مفهوم تازه‌ای نیست؛ تاثیرات تازه شناخته‌شده عملی‌ و معتبر بسیاری دارد. با انجام تمرینات ذهن‌آگاهی، قابلیت دیدن هر آنچه که هست را در خود تقویت می‌کنیم؛ چراکه ناب‌دیدن تنها در وضعیت‌ذهنی‌‌ ناب، بهوشیار، دل‌آگاه، توجه‌آگاه و پذیرا (Receptive) ممکن می‌گردد.

پس از مرور مفاهیم این زمینه، الگوهای مختلف و کاربردی ذهن‌آگاهی در دنیای امروز را در قالب تمرینات مختلف، تجربه می‌کنید و همینطور می‌آموزید که چطور تمرینات شخصی خود را خلق کنید.

در ادامه این بخش یک فیلم بلند می‌بینید و چشم‌اندازی واقعی از سختی‌ها و در عین حال شعف طی مسیر برای‌تان به تصویر کشیده می‌شود؛ سپس در خصوص ادبيات تغيير توجه از موقعيت قربانی به جنگجو و پس از آن استادی گفتگو خواهيم كرد.

مسیر راهبری راهی آهسته و پیوسته است که گاه دشوار به‌نظر می‌رسد؛ چنانچه بتوان دشواری‌‌اش را بخشی از سفر دید و با آن همنوا شد، راه آسوده‌تر و روان‌تر طی می‌گردد.

فیلم فرصتی برای دیدن و تمرین از دریچه مفاهیم آن است. شما در‌نهایت موقعیت‌های کاروکسب و زندگی خود را از همین منظر ارزیابی کرده و برای تحول موقعیت‌های لازم آماده می‌شوید.

لازم به توضیح است تمامی جلسات مطابق با استانداردهای فدراسیون بین‌المللی کوچینگ و با رعایت کامل قوانین و معیارهای اخلاقی این فدراسیون، توسط پدرام طالبی‌طاهر که خود نیز از اعضای رسمی این فدراسیون است برگزار می‌گردند.